Nejistá budoucnost procentních sazeb hypoték
29. 4. 2020

Nejistá budoucnost procentních sazeb hypoték

V souvislosti s bojem s koronavirovým onemocněním se řada obchodů a transakcí zcela zastavila. Výrazný propad zájmu o nákup nemovitostí zaznamenává i realitní trh. Jak na to budou reagovat banky? Co se stane se sazbami hypotečních úvěrů? 

Prodeje na minimu

Během pár týdnů zaznamenali realitní makléři propad v zájmu o nákup nemovitosti až o desítky procent. Realizuje se jen malé množství prohlídek a nově sjednaných smluv na nákup nemovitosti je minimum. Důvodem je nejistota na trzích. Kupující očekávají snížení cen nemovitostí, zrušení daně z nabytí nemovitosti a zároveň snížení sazeb u hypotečních úvěrů.

Výrazné snížení úroků nepřichází

Banky v současné chvíli zatím nepřistoupily k výraznému snižování úrokových sazeb u hypotečních úvěrů. Důvod je jednoduchý. Je třeba se vypořádat se zajištěním personálního chodu poboček a rovněž s náročností zpracování žádostí o odklad splátek. Teprve po několika týdnech bude možné začít vyhodnocovat situaci.

Dva možné scénáře

Již teď dochází ke zlevňování úrokových sazeb na mezibankovních trzích. Úvěrové zdroje jsou nabízeny nejlevněji za poslední 4 roky. Banky toto zlevnění mohou promítnout do úrokových sazeb hypoték. Zároveň budou chtít podpořit trh a motivovat klienty k podpisu smluv o hypotečním úvěru. Lákat mohou na výrazně nižší sazbu.

Druhým scénářem je důsledek problémů s likviditou. Mnoho klientů se ocitne v platební neschopnosti nebo v druhotné platební neschopnosti. Budou se množit žádosti o odklad splátek nebo o prodloužení celkové doby splácení. Vyšší riziko banka promítne do zdražení hypotečních úvěrů.

Podpora ČNB

Dostupnost hypotečního úvěru se snaží podpořit i Česká národní banka. Doporučení o osmdesátiprocentních hypotékách je nyní mírnější. Banky budou poskytovat hypotéky na 90 procent hodnoty nemovitosti (LTV). Zároveň se zvýšil poměr mezi měsíční splátkou a čistým měsíčním příjmem ze 45 na 50 %.

 

 

 

 

 

 

Michal Kovařík
Autor: Michal Kovařík

Jmenuji se Michal Kovařík a mám bohatou obchodní zkušenost z různých oblastí. Svou kariéru jsem zahájil v roce 1996 a od té doby jsem získal cenné dovednosti v nejrůznějších odvětvích.

V samých počátcích jsem pracoval v oboru telekomunikací (EuroTel) a později jsem se přes marketingovou agenturu dostal do energetického sektoru. V této oblasti jsem strávil celých deset let a jako člen představenstva ČEZ Prodej a. s. jsem se věnoval zejména péči a prodeji pro segment domácnosti. To bylo pro mě obdobím, které zásadně ovlivnilo mé profesní dovednosti. Získal jsem nejen cenné zkušenosti v práci s lidmi, ale také v řízení rozsáhlých projektů.

Poté jsem přešel do firmy Business Lease (operativní leasing automobilů), kde jsem byl odpovědný za vedení obchodního týmu. V této oblasti jsem se setkal s mnoha klienty, kteří hledali optimální řešení pro své potřeby v oblasti mobility. Díky mým zkušenostem s prodejem a péčí o klienty jsem dosáhl významných úspěchů.

Celá má kariéra je zasvěcena práci s lidmi a pro lidi. Věřím, že komunikace, spolehlivost a férovost jsou klíčové pro úspěšné vztahy se zákazníky, ale také pro týmovou spolupráci.

Doufám, že tento stručný přehled mé kariéry Vám pomohl lépe pochopit mou zkušenost a schopnosti v oblasti obchodu a prodeje. Pokud máte zájem se se mnou setkat a diskutovat o možnostech spolupráce, budu rád, když se ozvete.

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení